1. Przepisy i limity

Kierowcy podlegają restrykcyjnym regulacjom dotyczącym czasu jazdy i odpoczynku, np.:

  • Maksymalny czas jazdy dziennej: 9 godzin (można wydłużyć do 10 godzin dwa razy w tygodniu).
  • Przerwa po 4,5 godziny jazdy: co najmniej 45 minut (można podzielić na 15 i 30 minut).
  • Odpoczynek dobowy: minimum 11 godzin (można skrócić do 9 godzin trzy razy w tygodniu).

2. Tachografy i ewidencja

Każdy pojazd powyżej 3,5 tony musi być wyposażony w tachograf rejestrujący czas jazdy, postoju i odpoczynku. Regularne analizy danych z tachografów pozwalają wykrywać naruszenia i uniknąć wysokich kar.

3. Wynagrodzenie a czas pracy

Rozliczenie wynagrodzenia powinno uwzględniać nie tylko godziny jazdy, ale też dyżury, załadunki i rozładunki. Prawidłowe naliczanie diet i ryczałtów noclegowych jest kluczowe dla uniknięcia sporów z pracownikami i organami kontrolnymi.