Prowadzenie działalności związanej z organizacją transportów drogowych wymaga uzyskania licencji spedycyjnej. Aby ją wyrobić, trzeba spełnić określone warunki, a także złożyć stosowny wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami. Dowiedz się, jak przebiega procedura uzyskiwania licencji spedycyjnej, dlaczego warto się o nią ubiegać, a także ile kosztuje to uprawnienie.

Czym jest licencja spedycyjna?

Zastanawiasz się, co to jest licencja spedycyjna? To dokument, który pozwala na prowadzenie działalności spedycyjnej, czyli organizowanie przewozów towarów dla innych firm. Dzięki tej licencji można pośredniczyć między klientami, którzy potrzebują coś przewieźć, a firmami transportowymi, które mają odpowiednie pojazdy. Licencja ma gwarantować, że osoba prowadząca taką działalność będzie wykonywać swoje obowiązki rzetelnie i profesjonalnie.

Licencja spedycyjna a licencja transportowa – najważniejsze różnice

Licencja spedycyjna i transportowa to dwa zupełnie inne dokumenty. Dotyczą one tego samego obszaru, czyli transportu towarów, jednak odnoszą się do zupełnie innego typu działalności. Licencja spedycyjna umożliwia organizowanie przewozów dla innych podmiotów, ale nie uprawnia do ich wykonywania.

Z kolei licencja transportowa jest dokumentem uprawniającym do przewozu towarów lub osób w transporcie drogowym. Przewoźnik bierze odpowiedzialność za jego realizację oraz powierzony mu ładunek.

Różnica dotyczy także podziału dokumentów. Przedsiębiorca mający licencję spedycyjną może prowadzić tego rodzaju działalność zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Nie wyróżnia się bowiem licencji spedycyjnej międzynarodowej i krajowej.

Dlaczego warto uzyskać licencję spedycyjną?

Uzyskanie licencji spedycyjnej przede wszystkim poszerza zakres działalności firmy – pozwala zajmować się profesjonalną oraz legalną organizacją przewozów krajowych i międzynarodowych. Dzięki większemu zakresowi kompetencji rośnie także zaufanie klientów oraz zwiększa się możliwość zdobycia przewagi konkurencyjnej.

Licencja spedycyjna – wymagania formalne

O licencję spedycyjną może ubiegać się każdy podmiot prowadzący działalność w zakresie transportu drogowego. Nie ma znaczenia, czy jest to jednoosobowa firma, czy spółka. Najważniejsze jest spełnienie określonych wymogów uwzględnionych w Ustawie o transporcie drogowym.

Jednym z nich jest brak prawomocnego wyroku za przestępstwa skarbowe lub umyślnie przestępstwa związane z przedmiotem działalności spedycyjnej. Dotyczy to samego przedsiębiorcy lub wszystkich członków organu zarządzającego. Podmiot nie może także mieć prawomocnego orzeczenia zakazującego mu prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego.

Pozostałe wymogi formalne przy licencji spedycyjnej to:

  • legitymowanie się Certyfikatem Kompetencji Zawodowych (musi go mieć przynajmniej jedna osoba w przedsiębiorstwie),
  • dobra sytuacja finansowa firmy pozwalająca na podejmowanie i prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego.

Odpowiednia zdolność finansowa musi być potwierdzona dokumentami. Zgodnie z obowiązującymi wymogami firma, która ubiega się o wydanie licencji spedycyjnej, musi dysponować środkami lub majątkiem w wysokości 50 000 euro (wartość przeliczana zgodnie ze średnim kursem Narodowego Banku Polskiego na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego). Potwierdzeniem statusu finansowego może być:

  • roczne sprawozdanie finansowe,
  • dowód dysponowania środkami pieniężnymi w gotówce, na rachunku bankowym lub dostępnymi aktywami,
  • potwierdzenie dysponowania akcjami, udziałami lub innymi zbywalnymi papierami wartościowymi,
  • udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
  • dowód własności nieruchomości.

Dopiero po spełnieniu tych wymogów formalnych można złożyć wniosek o wydanie licencji.

Licencja spedycyjna – wymagane dokumenty do złożenia wniosku

Uzyskanie licencji spedycyjnej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Aby ją uzyskać, należy wnieść określoną opłatę oraz przedstawić dowód jej uiszczenia, a także wypełnić wniosek. Wymagane dokumenty do licencji spedycyjnej, które trzeba załączyć do wniosku, to m.in.:

  • potwierdzenie odpowiedniej sytuacji finansowej,
  • kopia Certyfikatu Kompetencji Zawodowych,
  • oświadczenie osoby prowadzącej działalność gospodarczą, członków organu zarządzającego osobą prawną lub osób zarządzających spółką jawną bądź komandytową o spełnieniu wymogów dobrej reputacji.

Wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami należy złożyć w Starostwie Powiatowym lub w Urzędzie Miasta właściwym dla adresu siedziby firmy ujętym w Krajowym Rejestrze Sądowym czy adresu prowadzenia działalności podanego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Może się okazać, że w złożonych dokumentach występują błędy lub braki formalne. W takim przypadku urząd wzywa podmiot ubiegający się o wydanie licencji spedycyjnej o ich uzupełnienie lub wniesienie poprawek w ciągu 7 dni od momentu otrzymania wezwania.

Licencja spedycyjna – koszt uzyskania tego dokumentu

Jeśli chcesz legalnie zajmować się organizowaniem przewozów, to z pewnością zastanawia cię, ile kosztuje licencja spedycyjna. Jak już wiesz, dowód uiszczenia opłaty to jeden z niezbędnych załączników do wniosku o jej wydanie. Jej wysokość jest regulowana przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych.

Zgodnie z nimi wydanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy kosztuje:

  • 800 zł – ważność od 2 do 15 lat,
  • 900 zł – ważność od 15 do 30 lat,
  • 1 000 zł – ważność od 30 do 50 lat.

Decyzja o przyznaniu licencji spedycyjnej jest najczęściej wydawana w ciągu miesiąca. Niekiedy termin ten może się wydłużyć. 

Uzyskanie licencji spedycyjnej wiąże się ze spełnieniem określonych wymogów formalnych, a także udokumentowaniem odpowiedniej sytuacji finansowej firmy. Do procesu ubiegania się o jej wydanie warto przygotować się wcześniej, aby mieć pewność, że cała procedura przebiegnie bez problemów.

Masz pytania w sprawie oferty?

Zapraszamy do kontaktu, zadzwoń lub napisz – wybór należy do Ciebie!

Rydzyna 64-130, ul. Rzeczypospolitej 6B


Kontakt ze specjalistą

Dominik Kuśnierek

Podobne wpisy